Wat gaat er in een mondschilder om, als een willekeurige ambtenaar hem slaat? En hoe calculeert een sluipschutter, als hij, zoals velen, tegenwoordig gratis werkt?
Het is inmiddels een publiek geheim dat niemand weet wat iedereen denkt. Maar dankzij de beeldende kunst, zijn radikale muziek, zijn vele oude en nieuwe radioprogramam’s en zijn in Colombia uitgebrachte roman “Mijn tralies zijn mooier dan die van jou”, weten we een beetje hoe Dick Verdult denkt. En dat is op een vervormende wijze álles inklusief.
Het werk van Dick Verdult (Eindhoven 1954) omvat films, performances, grafiek, tekeningen, radio-uitzendingen, teksten en muziek. Hij maakte onafhankelijke films, werkte als filmmaker en redakteur voor de VPRO, stichtte meerder collectieven waaronder IBW (Instituut voor Betaalbare Waanzin) en Festicumex (een festival voor een niet bestaand muziekgenre).
Als beeldmaker en muzikant heeft hij onder de naam Dick El Demasiado binnen de experimentele cumbiamuziek inmiddels een cultstatus verworven in onder meer Zuid-Amerika, Rusland en Japan.
Dick Verdult heeft recent solo-tentoonstellingen gehad in het Van Abbe Museum, bij Annet Gelink Gallery, Museo El Chopo in Mexico en representeerde Nederland op de Gwangju Biennale.
In 1646 toont hij in een veelzijdige solo tentoonstelling nieuw werk met onder andere video, tekeningen en keramiek